czwartek, 26 marca 2020

Jaki wpływ na dzieci mają gry planszowe🎲🎴
 Wychowywanie dziecka jest procesem wieloetapowym. Największy wpływ na prawidłowy rozwój dzieci mają rodzice. To oni codziennie opiekują się dzieckiem, bawią się z nim i uczą je poznawania i rozumienia świata. Zabawa jest jednym z nieodłącznych i bardzo ważnych elementów wychowania. Dzieci uczą się przez zabawę, dlatego warto sięgnąć po zabawki, które wniosą w ich życie coś więcej, niż tylko zajęcie wolnego czasu. Do tego zadania idealnie nadają się gry planszowe, które stymulują rozwój dzieci na kilku płaszczyznach.

W dobie rozwoju technologii cyfrowej taka aktywność jest dla dzieci optymalna, ponieważ oprócz tego, że daje szanse na odmienny sposób spędzania czasu, to daje również możliwość podejmowania bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami.

Gry są niezwykle istotnym środkiem kształtowania odpowiednich funkcji, postaw, zachowań uczniów. Posiadają one niezliczone walory oraz szereg funkcji mających wpływ na proces uczenia się, odgrywają również bardzo ważną rolę w rozwoju dziecka. Wśród najważniejszych możemy wymienić:

 
Sposób myślenia – stymuluje rozwój w zakresie takich umiejętności jak: analiza i synteza, przedsiębiorczość, asertywność, negocjacje, liczenie, poszukiwanie właściwych rozwiązań, logiczne myślenie, czytanie ze zrozumieniem.

Procesy poznawcze – dotyczące głównie nauki szkolnej, która w tym przypadku została wzbogacona o aspekt zabawy. Gry powodują, że dziecko rozwija się zarówno w sferze fizycznej, doskonaląc sprawność motoryki małej i dużej, jak i umysłowej ucząc się czytać, liczyć, zapamiętywać, kojarzyć fakty itp.

Wyobraźnię – gry planszowe wprowadzają graczy w świat fantazji poprzez dwie płaszczyzny. Pierwsza z nich to estetyka i wygląd zewnętrzny gier. Współczesne gry zawierają wiele bajkowych elementów, kolorowych postaci, nieraz wzbogacone są o dodatkowe przedmioty mające na celu wprowadzenie małego odbiorcy w niepowtarzalny nastrój. Drugim elementem jest fabuła lub opis miejsca wydarzeń, tutaj również twórcy gier dokładają wszelkich starań, aby gracz poczuł się częścią wyimaginowanej rzeczywistości.

Współdziałanie i współzawodnictwo – gry służą rozwojowi umiejętności społecznych. Dzieci, grając, muszą zaakceptować określone zasady i porządek, uczą się cierpliwości, jako gracze wzajemnie sobie pomagają. Gry są nieocenionym sposobem kształtowania charakteru, uczą dzieci nie tylko tego, jak radzić sobie z sukcesem, ale i z porażką, ponadto wdrażają dzieci do zdrowej rywalizacji i wpajają uczciwość.

Dodatkowo gry poprzez swoją funkcję aktywizacyjną rozwijają następujące umiejętności:
  • koncentrację uwagi i spostrzegawczości. Gra często wymaga skupienia się na kilku rzeczach jednocześnie: zasadach, kolejności grania, obserwowaniu ruchów innych uczestników;
  • wytrwałość w dążeniu do samodzielnego rozwiązania problemu. W większości gier nie ma jednej drogi prowadzącej do wygranej. Podczas gry uczniowie samodzielnie budują swój plan gry, podejmują decyzje związane z ruchami swoich pionków czy znajdują sposoby na rozwiązanie pojawiających się problemów;
  • współpracę w różnych zespołach. Podział na grupy daje dzieciom szansę na pracę w zmieniających skład zespołach i uczenie się współpracy z różnymi osobami;
  • przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa oraz odporność na stres. Wielokrotnie, grając, uczniowie oswajają się ze stresem towarzyszącym rywalizacji oraz poznawaniu nowych gier. Doświadczają w bezpiecznych warunkach zarówno sukcesu, jak i porażki, dzięki temu oswajają się z towarzyszącymi im emocjami;
  • odkrywanie własnych mocnych stron. Podczas grania w różne gry uczniowie odkrywają swój potencjał. Rozpoznają obszary i sfery, w których mogą osiągać sukcesy;
  • wiele różnych umiejętności matematycznych, między innymi: sprawność rachunkowa, badanie figur i związków geometrycznych, tworzenie strategii, logiczne myślenie.    

Emocje dzieci podczas grania


Wspólne granie daje rodzicom możliwość obserwacji reakcji dziecka na różne sytuacje, które mają miejsce w grze. Nie zawsze można takich obserwacji dokonać podczas innej zabawy. Rodzice mogą zobaczyć, jak dziecko reaguje na przegraną swoją i innych graczy. Może to być dobra okazja do rozmowy i zapytania dziecka, dlaczego cieszy się z czyjejś wygranej lub przegranej. Gry planszowe mogą dać rodzicom możliwość przeprowadzenia, często bardzo trudnych, rozmów o emocjach.

Gry planszowe pełne są emocji, tych złych i dobrych. Dziecko uczy się radzenia sobie z nimi. Współpraca, rywalizacja, wspólna radość z wygranej, śmiech, smutek i wzajemna motywacja do wygrania następnej rozgrywki – to wszystko towarzyszy grom planszowym. Dlatego nie ma sensu się zastanawiać, czy warto grać z dziećmi w gry planszowe, lecz zacząć myśleć nad wyborem planszówki, w którą grać będzie cała rodzina. Gra nie jest jednorazowym wydatkiem. Może służyć przez lata.

Kiedy zacząć grać w gry planszowe?


Planszówki powinny pojawić się w każdym domu. Warto je wprowadzić stosunkowo wcześnie, by przekonać dzieci do grania. Tak naprawdę przygodę z grami planszowymi można rozpocząć, gdy dziecko ma około 3 lat. Jest to moment, w którym maluch rozumie już wiele spraw i prosta gra nie sprawi mu dużych problemów. Dzieci, które grają z rodzicami w gry planszowe od małego, chętniej sięgają po tego typu zabawki w późniejszym czasie.


Źródło:
https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/wplyw-gier-planszowych-na-rozwoj
http://gameplatform.pl/gry-planszowe-a-rozwoj-dziecka/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz