czwartek, 26 marca 2020

Jaki wp艂yw na dzieci maj膮 gry planszowe馃幉馃幋
 Wychowywanie dziecka jest procesem wieloetapowym. Najwi臋kszy wp艂yw na prawid艂owy rozw贸j dzieci maj膮 rodzice. To oni codziennie opiekuj膮 si臋 dzieckiem, bawi膮 si臋 z nim i ucz膮 je poznawania i rozumienia 艣wiata. Zabawa jest jednym z nieod艂膮cznych i bardzo wa偶nych element贸w wychowania. Dzieci ucz膮 si臋 przez zabaw臋, dlatego warto si臋gn膮膰 po zabawki, kt贸re wnios膮 w ich 偶ycie co艣 wi臋cej, ni偶 tylko zaj臋cie wolnego czasu. Do tego zadania idealnie nadaj膮 si臋 gry planszowe, kt贸re stymuluj膮 rozw贸j dzieci na kilku p艂aszczyznach.

W dobie rozwoju technologii cyfrowej taka aktywno艣膰 jest dla dzieci optymalna, poniewa偶 opr贸cz tego, 偶e daje szanse na odmienny spos贸b sp臋dzania czasu, to daje r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 podejmowania bezpo艣rednich kontakt贸w z r贸wie艣nikami.

Gry s膮 niezwykle istotnym 艣rodkiem kszta艂towania odpowiednich funkcji, postaw, zachowa艅 uczni贸w. Posiadaj膮 one niezliczone walory oraz szereg funkcji maj膮cych wp艂yw na proces uczenia si臋, odgrywaj膮 r贸wnie偶 bardzo wa偶n膮 rol臋 w rozwoju dziecka. W艣r贸d najwa偶niejszych mo偶emy wymieni膰:

 
Spos贸b my艣lenia – stymuluje rozw贸j w zakresie takich umiej臋tno艣ci jak: analiza i synteza, przedsi臋biorczo艣膰, asertywno艣膰, negocjacje, liczenie, poszukiwanie w艂a艣ciwych rozwi膮za艅, logiczne my艣lenie, czytanie ze zrozumieniem.

Procesy poznawcze – dotycz膮ce g艂贸wnie nauki szkolnej, kt贸ra w tym przypadku zosta艂a wzbogacona o aspekt zabawy. Gry powoduj膮, 偶e dziecko rozwija si臋 zar贸wno w sferze fizycznej, doskonal膮c sprawno艣膰 motoryki ma艂ej i du偶ej, jak i umys艂owej ucz膮c si臋 czyta膰, liczy膰, zapami臋tywa膰, kojarzy膰 fakty itp.

Wyobra藕ni臋 – gry planszowe wprowadzaj膮 graczy w 艣wiat fantazji poprzez dwie p艂aszczyzny. Pierwsza z nich to estetyka i wygl膮d zewn臋trzny gier. Wsp贸艂czesne gry zawieraj膮 wiele bajkowych element贸w, kolorowych postaci, nieraz wzbogacone s膮 o dodatkowe przedmioty maj膮ce na celu wprowadzenie ma艂ego odbiorcy w niepowtarzalny nastr贸j. Drugim elementem jest fabu艂a lub opis miejsca wydarze艅, tutaj r贸wnie偶 tw贸rcy gier dok艂adaj膮 wszelkich stara艅, aby gracz poczu艂 si臋 cz臋艣ci膮 wyimaginowanej rzeczywisto艣ci.

Wsp贸艂dzia艂anie i wsp贸艂zawodnictwo – gry s艂u偶膮 rozwojowi umiej臋tno艣ci spo艂ecznych. Dzieci, graj膮c, musz膮 zaakceptowa膰 okre艣lone zasady i porz膮dek, ucz膮 si臋 cierpliwo艣ci, jako gracze wzajemnie sobie pomagaj膮. Gry s膮 nieocenionym sposobem kszta艂towania charakteru, ucz膮 dzieci nie tylko tego, jak radzi膰 sobie z sukcesem, ale i z pora偶k膮, ponadto wdra偶aj膮 dzieci do zdrowej rywalizacji i wpajaj膮 uczciwo艣膰.

Dodatkowo gry poprzez swoj膮 funkcj臋 aktywizacyjn膮 rozwijaj膮 nast臋puj膮ce umiej臋tno艣ci:
  • koncentracj臋 uwagi i spostrzegawczo艣ci. Gra cz臋sto wymaga skupienia si臋 na kilku rzeczach jednocze艣nie: zasadach, kolejno艣ci grania, obserwowaniu ruch贸w innych uczestnik贸w;
  • wytrwa艂o艣膰 w d膮偶eniu do samodzielnego rozwi膮zania problemu. W wi臋kszo艣ci gier nie ma jednej drogi prowadz膮cej do wygranej. Podczas gry uczniowie samodzielnie buduj膮 sw贸j plan gry, podejmuj膮 decyzje zwi膮zane z ruchami swoich pionk贸w czy znajduj膮 sposoby na rozwi膮zanie pojawiaj膮cych si臋 problem贸w;
  • wsp贸艂prac臋 w r贸偶nych zespo艂ach. Podzia艂 na grupy daje dzieciom szans臋 na prac臋 w zmieniaj膮cych sk艂ad zespo艂ach i uczenie si臋 wsp贸艂pracy z r贸偶nymi osobami;
  • przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec pora偶ki i zwyci臋stwa oraz odporno艣膰 na stres. Wielokrotnie, graj膮c, uczniowie oswajaj膮 si臋 ze stresem towarzysz膮cym rywalizacji oraz poznawaniu nowych gier. Do艣wiadczaj膮 w bezpiecznych warunkach zar贸wno sukcesu, jak i pora偶ki, dzi臋ki temu oswajaj膮 si臋 z towarzysz膮cymi im emocjami;
  • odkrywanie w艂asnych mocnych stron. Podczas grania w r贸偶ne gry uczniowie odkrywaj膮 sw贸j potencja艂. Rozpoznaj膮 obszary i sfery, w kt贸rych mog膮 osi膮ga膰 sukcesy;
  • wiele r贸偶nych umiej臋tno艣ci matematycznych, mi臋dzy innymi: sprawno艣膰 rachunkowa, badanie figur i zwi膮zk贸w geometrycznych, tworzenie strategii, logiczne my艣lenie.    

Emocje dzieci podczas grania


Wsp贸lne granie daje rodzicom mo偶liwo艣膰 obserwacji reakcji dziecka na r贸偶ne sytuacje, kt贸re maj膮 miejsce w grze. Nie zawsze mo偶na takich obserwacji dokona膰 podczas innej zabawy. Rodzice mog膮 zobaczy膰, jak dziecko reaguje na przegran膮 swoj膮 i innych graczy. Mo偶e to by膰 dobra okazja do rozmowy i zapytania dziecka, dlaczego cieszy si臋 z czyjej艣 wygranej lub przegranej. Gry planszowe mog膮 da膰 rodzicom mo偶liwo艣膰 przeprowadzenia, cz臋sto bardzo trudnych, rozm贸w o emocjach.

Gry planszowe pe艂ne s膮 emocji, tych z艂ych i dobrych. Dziecko uczy si臋 radzenia sobie z nimi. Wsp贸艂praca, rywalizacja, wsp贸lna rado艣膰 z wygranej, 艣miech, smutek i wzajemna motywacja do wygrania nast臋pnej rozgrywki – to wszystko towarzyszy grom planszowym. Dlatego nie ma sensu si臋 zastanawia膰, czy warto gra膰 z dzie膰mi w gry planszowe, lecz zacz膮膰 my艣le膰 nad wyborem plansz贸wki, w kt贸r膮 gra膰 b臋dzie ca艂a rodzina. Gra nie jest jednorazowym wydatkiem. Mo偶e s艂u偶y膰 przez lata.

Kiedy zacz膮膰 gra膰 w gry planszowe?


Plansz贸wki powinny pojawi膰 si臋 w ka偶dym domu. Warto je wprowadzi膰 stosunkowo wcze艣nie, by przekona膰 dzieci do grania. Tak naprawd臋 przygod臋 z grami planszowymi mo偶na rozpocz膮膰, gdy dziecko ma oko艂o 3 lat. Jest to moment, w kt贸rym maluch rozumie ju偶 wiele spraw i prosta gra nie sprawi mu du偶ych problem贸w. Dzieci, kt贸re graj膮 z rodzicami w gry planszowe od ma艂ego, ch臋tniej si臋gaj膮 po tego typu zabawki w p贸藕niejszym czasie.


殴r贸d艂o:
https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/wplyw-gier-planszowych-na-rozwoj
http://gameplatform.pl/gry-planszowe-a-rozwoj-dziecka/

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz