wtorek, 7 kwietnia 2020


Zdrowych, spokojnych
 Świąt Wielkanocnych!




Ważny żeby mieć marzenia

Możliwość spełniania marzeń jest tym, co sprawia, że życie nabiera prawdziwego smaku”
-Paulo Coelho-


Być może nie można jednoznacznie stwierdzić, że marzenia są tak ważne w życiu człowieka jak oddychanie. Jednak osoba, która porzuca swoje marzenia – w nic nie wierzy, nie ma żadnych aspiracji czy celów, do których mogłaby zmierzać – ma w swoim życiu znaczny problem, który powinna czym prędzej dostrzec.
Nigdy nie powinniśmy porzucać tego, co dają nam w życiu marzenia. Nie mówimy tu jednak o nocnych wizjach, które występują w czasie snu. Mówiąc o marzeniach odnosimy się do tego, co chcielibyśmy w życiu osiągnąć, do tego, co stawiamy przed nami, do celów i dążeń, do pragnień.

Marzenia są dla dzieci niezwykle ważne, pomagają rozładowywać emocje, rozwiązywać problemy, rozwijają wyobraźnię, są motywacją do działania. Dzieci potrafią cieszyć się marzeniami i wierzyć w realizację nawet tych mało realnych pomysłów.

Zatem jak pomóc dziecku spełniać marzenia?
  • Szanuj i akceptuj marzenia dziecka (nawet te nierealne lub odmienne od twoich własnych).
  • Unikaj krytykowania i wskazywania, że marzenia nie da się zrealizować.
  • Staraj się poznać źródło marzeń i potrzeby, które je wywołały.
  • Rozmawiaj z dzieckiem, pomóż mu przybliżyć i ożywić jego marzenia, proponuj aby je sobie wyobraziło, narysowało lub opisało.
  • Angażuj dziecko w realizację jego marzeń. Pomóż mu zaplanować działania zmierzające do ich spełnienia (pamiętając, że te działania muszą być dostosowane do możliwości dziecka i bazować na jego mocnych stronach).
  • Wzmacniaj dziecko w jego działaniach, pomagaj mu, doceniaj nawet drobne osiągnięcia.
  • Nie spełniaj marzeń dziecka natychmiast. W ten sposób pozbawiasz go radości oczekiwania, możliwości radzenia sobie z trudnościami, które może spotkać po drodze.
  • Naucz dziecko przeżywać porażki i rozczarowania. Pokazuj mu, że mogą być cennym doświadczeniem i warto wyciągać z nich wnioski na przyszłość.
  • Zapewniaj dziecko, że może popełniać błędy i że wpływają one na całościową ocenę jego umiejętności i możliwość realizacji marzenia (wskazując nieprawidłowości należy jednocześnie podkreślać osiągnięcia).

 Źródło:
https://pieknoumyslu.com/marzenia-element-prawdziwego-zycia/
https://mojebambino.pl/blog/index.php/2020/02/12/dzieciece-marzenia/

czwartek, 2 kwietnia 2020

2 kwietnia Światowy Dzień Wiedzy 

na temat Autyzmu

 

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu obchodzony każdego roku 2 kwietnia z inicjatywy Kataru w osobie Jej Wysokości Mozah, małżonki emira Hamada ibn Chalifa as-Sani, popartej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 18 grudnia 2007 (A/RES/62/139) i opublikowaną 21 stycznia 2008 roku.
Takie inicjatywy mają na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat dziecięcego autyzmu. Obchody Dnia są też okazją do międzynarodowej współpracy w tej dziedzinie, do wspólnego rozpatrywania szczególnych potrzeb osób dotkniętych autyzmem.



Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywania relacji, wyrażania emocji, uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Każda osoba jest indywidualnością, nie ma dwóch takich samych osób z autyzmem.
Autyzm towarzyszy osobie przez całe życie, jednak dzięki odpowiedniej opiece i właściwie dobranej terapii można w znaczącym stopniu poprawić jej funkcjonowanie. Im wcześniejsza diagnoza i idąca za nią indywidualna terapia, tym większa szansa na poprawienie jakości życia osób z autyzmem i ich rodzin.

A czy Ty wiesz czym jest Autyzm?
Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju dziecka. U dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia.
Zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter- nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych”.
Z autyzmem trzeba się zaprzyjaźnić, przyzwyczaić się do niego i żyć z nim. Skoro autyzm nie jest chorobą, więc nie da się go leczyć. To zaburzenie neurologiczne, które ma wpływ na rozwój mózgu w sferach rozumowania, kontaktów z ludźmi i porozumiewania się ze światem.
Każdy z rodziców i przyszłych rodziców czuje strach przed autyzmem. To normalne że boimy się o swoje dzieci. Chcemy, żeby rozwijały się prawidłowo, rosły zdrowo ku naszej radości. Jak rozpoznać, że nasze dziecko może znajdować się w grupie ryzyka?

Jakie są pierwsze objawy u dzieci? – Oto kilka z nich:
– opóźnienie lub zupełny brak w rozwoju mowy, który nie jest kompensowany za pomocą gestów lub mimiki jako alternatywnego sposobu porozumiewania się;
– brak reakcji na własne imię, nie wykonywanie poleceń, niewskazywanie przedmiotów na polecenie (wydaje się, że dziecko jest głuche);
– niewskazywanie obrazków w książeczkach, dziecko nie lubi gdy ktoś mu czyta, zamyka książeczkę lub usta czytającego;
–  ignorowanie ludzi (ludzie traktowani są jak narzędzia)….dziecko bierze rękę mamy by coś mu podała, wchodzi po mamie by coś zdobyć, nie traktuje jej jak osoby z którą można wejść w interakcje;
– dziecko z autyzmem nie lubi bawić się w chowanego lub w „A ku-ku”;
– brak naśladowania (nie naśladuje ruchów ciała, odgłosów);
– nieposzukiwanie pocieszenia i nieoferowanie go innym – brak empatii (gdy dziecko się uderzy lub przestraszy nie przychodzi by się pożalić);
– małe zainteresowanie kontaktem fizycznym z innymi osobami (dziecko nie lubi się przytulać, wygina się i sztywnieje gdy jest brane na ręce);
– niewłaściwy sposób wykorzystywania przedmiotów/ nietypowa zabawa niezgodna z przeznaczeniem zabawki (np. bawi się samochodzikiem wpatrując się w jego koła lub odwraca samochód i rusza kołami – może to trwać bardzo długo-kilka godzin)lub bierze zabawki do buzi, manipuluje nimi bezmyślnie lub rzuca nimi o ziemię;
– przybieranie nietypowych póz;
– silna potrzeba identyczności w otoczeniu (zawsze wybiera tą samą drogę, wszystko musi stać w określonym miejscu i nie można tego przestawić, nie lubi zmian w rozkładzie dnia);
– noszenie talizmanów (przedmioty bez których nie wyobraża sobie życia – może to być kawałek rurki, kamyczek, piórko…obojętnie co)
 
Jak zrozumieć problem autyzmu? Ta rozmowa ci w tym pomoże:




Źródło :
https://cognitus.pl/autyzm/ 
https://www.polskananiebiesko.pl/ 
http://zst.pila.pl/strona/public/post/1499

wtorek, 31 marca 2020

Jak dbać o poczucie własnej wartości?

Poczucie własnej wartości jest jak dom na mocnych fundamentach. Daje poczucie bezpieczeństwa, chroni przed nadmiernym wpływem z zewnątrz, ale też dodaje odwagi, by zwiedzać świat. Wiele badań pokazuje, że jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu życiowego. Gdy jest mocne i stabilne, pozwala nawiązywać dobre relacje oraz podejmować wyzwania i realizować cele. Jak je budować i wzmacniać? 
 
Po obejrzeniu filmu zadaj sobie następujące pytania:
  • Kim jest krytyk wewnętrzny i gdzie mieszka?
  • Czego chce krytyk wewnętrzny?
  • W jakich sytuacjach może się pojawiać?
  • Jakie są sposoby radzenia sobie z nim? 
  • Jakie inne sposoby przychodzą wam do głowy? 
A teraz skup się na swoim wybranym marzeniu i zaplanuj drogę do jego realizacji. Pomoże Ci w tym karta pracy z poniższego linka
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/pokaz/2587
Instrukcja do karty pracy

1) Zapisz swoje marzenia, których jeszcze nie zrealizowałeś, a które pewnego dnia chcesz
przeżyć. Marzenia mogą dotyczyć dowolnego obszaru: pasji, szkoły, podróży, itp. Warto zapisać wszystkie pomysły, które przyjdą do głowy.
2) Z wypisanych marzeń wybierz to, które z jednej strony jest dla Ciebie ważne, z drugiej możliwe do realizacji.
3)Zapisz swoje marzenie w formie tytułu (np. książki, serialu, filmu, czy gry).
4) Ustal i zapisz pożądany termin realizacji tego marzenia (“w tym dniu, do tego czasu zrealizuję to
doświadczenie”; można zapisać konkretny rok, czy miesiąc).
5) Następnie sporządź listę działań, jakie należy wykonać, by zrealizować to marzenie w danym
terminie i kolejności.
6) W kolejnym kroku rozpoznaj i wypisz przeszkody i okoliczności, jakie mogą towarzyszyć realizacji tego doświadczenia. Pomaga w tym pytanie:
Co może Ci utrudniać realizację marzenia?
7) Następnie wpisz swoje atuty i swoich sojuszników. Tu pojawia się pytanie:
Kto lub co może Ci pomóc?
8) Warto opracować strategie, jakie należy stosować dla przezwyciężenia tych przeszkód. Pomogą tu pytania:
Kogo i co możesz zmobilizować?
Jak i gdzie znaleźć odpowiednie wsparcie?
9) Po wykonaniu tej pracy zanotuj co możesz zyskać, a co stracić realizując to marzenie.
10) Na koniec odpowiedz sobie na następujące pytania:
Co się stanie jeśli zrealizujesz to marzenie?
Co się będzie działo później?
Jakie inne możliwości otworzą się przed Tobą?
Podkreśl, że w tym momencie powinna się zarysować konkretna droga prowadząca do zarysowanego celu i teraz można zacząć działać!

 
Najwięcej dowiadujemy się o sobie w działaniu, podejmując aktywność i realizując ważne dla siebie cele. Dlatego warto je sobie stawiać i wytrwale do nich dążyć. Dzięki działaniu budujemy obraz samych siebie i możemy wzmacniać poczucie własnej wartości. 


Jedną z najbardziej podstawowych potrzeb każdego człowieka jest potrzeba relacji. Więzi z innymi ludźmi dają poczucie bezpieczeństwa. A poczucie bezpieczeństwa jest konieczne, żeby w mózgu pojawiło się miejsce na rozwój, naukę, podejmowanie decyzji i odwagę w działaniu. Dlatego niezwykle ważne jest tworzenie i pielęgnowanie relacji z innymi ludźmi.

Nikt tak nie dopinguje i nie dodaje sił, jak rodzina, czy bliscy przyjaciele, którzy trzymają kciuki, wspierają i wierzą w nas mocno. Dlatego warto pamiętać o pielęgnowaniu relacji z innymi ludźmi. 
Źródło:
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/jak-dbac-o-poczucie-wlasnej-wartosci-1 

poniedziałek, 30 marca 2020

Jak budować poczucie własnej wartości

Poczucie własnej wartości, czyli samoocena, to opinia, jaką mamy na swój temat. Odpowiedź na pytanie: jak się czuję, kiedy jestem tym, kim jestem – pozwala nam odkryć, czy mamy poczucie własnej wartości prawidłowe, zaniżone, czy – przeciwnie – zawyżone. Dzięki stabilnej i pewnej samoocenie (warto zaznaczyć, że najważniejsza jest pewność samooceny, a nie jej poziom) człowiek osiąga samoakceptację. Jego funkcjonowanie w społeczeństwie jest prawidłowe, cechuje go odpowiednia postawa względem siebie i nie cierpi z powodu poczucia winy czy krzywdy. Szacunek do siebie samego, wiara w swoje możliwości generują dobre samopoczucie, a także pragnienie osiągnięcia sukcesu. Zwykle ludzie, którzy myślą o sobie dobrze, to ludzie szczęśliwi.
Jeśli poziom poczucia własnej wartości jest niski, człowiek trwa w konflikcie z samym sobą – obwinia nadmiernie siebie za każdą porażkę, nie docenia ewentualnych sukcesów, dąży do samoodtrącenia, wzmacniając nienawiść do siebie samego. Z kolei zawyżona samoocena nie pozwala człowiekowi dostrzec własnych wad, ułomności czy porażek. Człowiek odznaczający się zawyżoną samooceną nie radzi sobie najlepiej w kontaktach międzyludzkich, gdyż bezkrytyczność, z jaką siebie traktuje, skutkuje niechęcią społeczną.
 
Ważne
Osoby świadome swej wartości:
  • częściej doświadczają poczucia bezpieczeństwa, sprawczości i spokoju;
  • lepiej radzą sobie w sytuacjach trudnych, kryzysowych;
  • chętniej podejmują aktywności zgodne z własnymi potrzebami, dające im poczucie satysfakcji;
  • podejmując decyzje są mniej podatne na wpływ otoczenia;
  • są otwarte na krytykę czy opinię otoczenia na własny temat, jednak to nie one stanowią fundament tego w jaki sposób o sobie myślą;
  • częściej towarzyszy im poczucie niezależności, samostanowienia.
Często osoby o zaniżonym poczuciu własnej wartości mają małą wiedzę o sobie. Bywa, że więcej wiedzą o innych niż o sobie samym, np. co lubią członkowie rodziny, przyjaciele czy koledzy z pracy, a zapytani o swoje upodobania mają trudność z wymienieniem podstawowych preferencji. Dalego też zachęcam do spisania na kartce odpowiedzi na poniższe pytania:
  • Kim jestem?
  • Co lubię?
  • Co sprawia mi przyjemność?
  • Jakie role pełnię? (np. mama, mąż, partnerka, córka, ojciec, architekt, biegaczka itp.)
  • W jakich sytuacjach czuje się swobodnie i komfortowo?
  • O czym marzę?
  • Co jest dla mnie ważne?
Przegląd podstawowych informacji o sobie samym może być pierwszym krokiem do dalszej pracy.
 
Źródło: 
https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojspoleczny/79876,jak-wychowac-pewnego-siebie-czlowieka-budowanie-poczucia-wlasnej-wartosci
https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/rozwoj-osobisty/poczucie-wlasnej-wartosci-czym-jest-i-jak-je-budowac-porady-psychologa-aa-d5kh-cC2L-9UCk.html
 
Jak zdobyć grę planszową bez wychodzenia
z domu?🎲

Zachęcałam Was do grania w planszówki, ale czy każdy z Was posiada je w domu? Jeśli nie, nic trudnego. Poniżej macie linki na których możecie wydrukować wybrane przez siebie gry. To co? Do dzieła! Jeśli nie uda Wam się znaleźć interesującej dla siebie gry, zawsze możecie stworzyć własną👍😉