wtorek, 22 grudnia 2020

Boże Narodzenie

    Co roku w naszej szkole z okazji Świąt Bożego Narodzenia spotykaliśmy się na sali gimnastycznej, aby poczuć magię świąt. W tym roku nie możemy się zobaczyć osobiście, dlatego zapraszamy na wirtualny montaż słowno-muzyczny „Boże Narodzenie” w wykonaniu uczniów naszej szkoły.




Ozdoby świąteczne

     Kochani święta tuż, tuż może zechcecie zrobić własnoręczne ozdoby świąteczne? Poniżej kilka filmików z prostymi do wykonania ozdobami. Powodzenia 😉🎄🎅







wtorek, 15 grudnia 2020

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

 „Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera”

                                                                    Monteskiusz

                                                                                                                       


    W naszej szkole w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa pojawiło się wiele nowych pozycji, które zaciekawią każdego ucznia. Książki są również dostosowane dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Książki zakupione dzięki Narodowemu Programowi Rozwoju Czytelnictwa

CZYTANIE... 

  • Czytanie, obok liczenia i pisania, to jedna z najważniejszych umiejętności, jaką zdobywa  dziecko - stanowi jeden z zasadniczych warunków powodzenia ucznia w szkole oraz jest podstawą do pracy samokształceniowej prowadzonej przez całe życie. 
  • Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania,  będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka. 
  • Biegłość w czytaniu czyni dziecko zdolnym do dalszego kształcenia. Kłopoty dzieci z  nauką wynikają z braku umiejętności czytania ze zrozumieniem. Zadaniem zarówno  domu, jak i szkoły jest wytworzenie silnej motywacji do czytania, sprawienie, aby  czytanie było zajęciem atrakcyjnym, aby książka zaspokajała różnorodne pragnienia i  potrzeby dziecka­ emocjonalne i intelektualne.

Poniżej kilka zalet dlaczego warto czytać 

Zalety czytania dzieciom w wieku wczesnoszkolnym  

  • Wspólne czytania ułatwia poznanie nowej rzeczywistości, jaką jest edukacja  szkolna. 
  •  Książki pozwalają rozwijać hobby, zainteresowania  i zaspokoić ciekawość dziecka  w każdej dziedzinie. 
  • Czytanie ułatwia przyswajanie wiedzy i zapamiętywanie. 
  • Wzbogaca słownictwo, rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się  i  myślenia. 
  • Wspólne czytanie wzmacnia relacje rodzica z dzieckiem, rodzicowi pomaga  zrozumieć emocjonalny i społeczny rozwój swojego dziecka. 
  • Czytanie rozwija osobowość i poczucie własnej wartości. 
  • Dzięki historiom książkowym i ich bohaterom dziecko uczy się rozumienia własnej  osoby i oceniania swojego zachowania z moralnego punktu widzenia.

Zalety czytania książek przez młodzież: 

  • Książka pomaga rozwijać język i słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć innych. 
  • Książka rozwija myślenie, dostarcza pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz  świat. 
  • Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni. 
  • Książka dostarcza wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o  czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej. 
  • Książka rozwija uczucia i zdolność do empatii, wyrabia umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację. 
  • Książka dodaje sił i zapału, dostarcza rozrywki i emocji, może rozśmieszyć lub zasmucić, może pocieszyć i  wskazać nowe możliwości. 
  • Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń. 
  • Książka uczy etyki, skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co     złe.
  • Książka pomaga nam zrozumieć siebie, odkryć, że są inni, którzy myślą jak my,        że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia  poczucie własnej wartości.

Źródło: SP1 prezentacja.pdf (sp1konskie.pl) (dost. 15.12.2020r.)

czwartek, 3 grudnia 2020

3 grudnia Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych

 


Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych został ustanowiony w 1992 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych na zakończenie Dekady Osób Niepełnosprawnych (1983 – 1992). Ustanawiając Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych ONZ chciała zwrócić uwagę na problemy tej grupy społecznej i podkreślić konieczność działań na rzecz integracji osób niepełnosprawnych z resztą społeczeństwa, wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu tych osób.



środa, 18 listopada 2020

ZADBAJ O DZIECIĘCY MÓZG! -kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

    Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła kampanię „Zadbaj o dziecięcy mózg”, której celem jest zwrócenie uwagi rodziców na potrzebę zachowania równowagi w korzystaniu z urządzeń ekranowych przez dzieci oraz uważnego towarzyszenia dziecku i spędzania z nim czasu bez zbędnych rozpraszaczy w postaci ekranów.

    Fundacja proponuje rodzicom wprowadzenie do codziennego życia tzw. Domowych Zasad Ekranowych, czyli zbioru reguł dotyczących sposobów i czasu korzystania z ekranów. Zasady pomagają zadbać o prawidłowy rozwój mózgu dziecka, uczą uważności i równowagi między aktywnościami online i offline oraz mogą pozytywnie wpłynąć na relacje rodzinne.


    Urządzenia ekranowe używane świadomie i z umiarem mogą stanowić atrakcyjny element życia dzieci i młodzieży oraz życia rodzinnego. Jednak nadmiar ekranów może mieć negatywny wpływ na rozwój i zdrowie dzieci oraz na relacje rodzinne. Dlatego ważne, żebyśmy kontrolowali korzystanie z ekranów w domu. Pomogą w tym Domowe Zasady Ekranowe
  1. Ograniczaj mi czas przed ekranem
  2. Nie pozwalaj mi patrzeć w ekran przed snem
  3. Nie korzystajmy z ekranów przy jedzeniu
  4. Odkładajmy wszystkie ekrany w jedno miejsce
  5. Spędzajmy razem czas aktywnie
  6. Bawmy się razem bez ekranów
  7. Ograniczaj mi czas przed ekranem w podróży
  8. Zabieraj na noc ekrany z mojej sypialni
Jak wprowadzić te domowe zasady? Zapraszam na stronę kampanii
https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/
źródło:
https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/ (18.11.2020)
https://www.youtube.com/watch?v=reBzTX6UO5E (18.11.2020)

wtorek, 17 listopada 2020

Cyberprzemoc

    Definicja Cyberprzemoc to rodzaj przemocy przez Internet. Prześladowca straszy, poniża, obraża ofiarę poprzez komentarze w mediach społecznościowych, czy robienie jej zdjęć lub kręcenie filmów bez jej zgody. Następnie materiały umieszcza na ogólnodostępnych witrynach odwiedzanych przez wiele osób. Napastnicy często prześladują i utrudniają życie swoim ofiarom również wysyłając im obraźliwe SMS-y lub e-maile. Podobnie jak przemoc fizyczna, cyberprzemoc ma wzbudzić poczucie zagrożenia

Cyberprzemoc to takie zachowania jak: 
  • ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie czy też poniżanie kogoś za pomocą Internetu albo telefonu komórkowego,
  • podszywanie się pod kogoś w portalach społecznościowych, na blogach, wiadomościach e-mail lub komunikatorach,
  • włamanie się na czyjeś konto (np. pocztowe, w portalu społecznościowym, konto komunikatora),
  • publikowanie oraz rozsyłanie filmów, zdjęć albo informacji, które kogoś ośmieszają,
  • tworzenie obrażających kogoś stron internetowych lub blogów,
  • pisanie obraźliwych komentarzy na forach, blogach, portalach społecznościowych.

Dlaczego się na to pozwala?

Najczęściej sprawców jest więcej, a ich działania wymierzone są w słabszą jednostkę i wynikają z poczucia anonimowości lub bezkarności. Nie jest to jednak prawdą. Praktycznie każdą osobę i ślad po niej w Internecie można namierzyć.

W Polsce obowiązuje art.190a Kodeksu Karnego: „Kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotnie narusza jej prywatność, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Tej samej karze podlega, kto, podszywając się pod inną osobę, wykorzystuje jej wizerunek lub inne jej dane osobowe w celu wyrządzenia jej szkody majątkowej lub osobistej. Jeżeli następstwem czynu jest targnięcie się pokrzywdzonego na własne życie, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10”[1].

Nie bez powodu w KK znajduje się punkt o targnięciu się na życie. Bardzo często zdarza się, że osoba, która doświadczyła cyberprzemocy ma myśli samobójcze i niestety najczęściej są to dzieci. Ze względu na swój wiek, nie potrafią samodzielnie przeciwstawić się oprawcy. Nie znają też metod ochrony, dlatego to po stronie opiekuna leży zabezpieczenie komputerów i telefonów dziecka.




Źródło:

[1] Dz.U.2016.0.1137 t.j. – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny

https://116111.pl/problemy/czym-jest-cyberprzemoc,aid,53 (17.11.2020)

https://bitdefender.pl/abc-cyberbezpieczenstwa-c-jak-cyber-przemoc/ (17.11.2020)

https://www.youtube.com/watch?v=O-sNraUUCm8 (17.11.2020)